FerieFjols til Fjells – Whistler/Canada

Treningsklær er alltid med i kofferten når vi er på farta, og det er ikke (bare) for å skryte av at vi trener på tur. Det er ganske greit å få langet ut litt mellom is, øl, biff, rødvin, snacks osv..

Vi har god erfaring med å leie fjellguide, og siden Whistler er en annerkjent fjellby, var det bare å finne riktig tur for oss.

Stikk innom turistinformasjonen der du er, så får du hjelp til å finne riktig tur. Raymond studerer brosjyrer..

Værmelding var meget oppløftende! En gåtur i fjellet stod høyt på ønskelista. Knallblå himmel og over 30 grader hele uka i OL- byen:

DSC02751 DSC02754

Vi booket en guidet 6-8 timers fjelltur med selskapet Whistlerguides.com, som koster ca 700 kr per pers. Da har du en helt egen guide som går sammen med deg hele dagen. Skigondolene er en fin måte å komme seg til fjells på hvis du ikke er lysten på å gå timesvis i skogen.

Først tar du vanlige skiheiser opp til de første toppene.

DSC02937 DSC02936

Helt til topps kan du ta Peak 2 Peak gondolen fra fjelltopp til fjelltopp. Sinnsykt høyt!

DSC02951 DSC02949

Jeg gikk likegodt på pallen før turen startet. En blir litt kjepphøy der oppe i den tynne lufta

Guiden vår var en veldig sympatisk fyr på 33 år som har jobbet som guide i mange år. Han fortalte masse om området, dyrelivet og floraen. Vi gikk opp til 2.000 meter før vi tok en liten pause.

..og jammen hadde vi ikke lunsjselskap av en liten gnager også

DSC02969 DSC02973

Utsikten var fantastisk hele veien, og vi var egentlig ganske overrakset over hvor øde det er. Etter at vi hadde gått litt bort fra heistrekket møtte vi kun på to andre mennesker på 7 timer.

DSC02975 DSC02977

Under: Raymond litt slapp & sliten. Men med en liten sjokolade som lokkemat kom vi oss i mål

DSC02979 DSC02978 DSC02989

Etter at vi har flyttet til Oslo har fjell vært en mangelvare, så vi fikk virkelig kjørt oss. Bortsatt fra en ekstremt solbrent nakke kom vi greit fra det, og vi kunne kose oss med en skikkelig hjemmesnekra middag på hotellrommet etterpå. Mmmmm!

Etter 5 dager i flotte whistler var det nå på tiden å sette kursen mot Banff nasjonalpark. Mer om det i neste post.

The Abeltuns ønsker deg en nydelig dag!